Dodge Challenger-boutpatroon

De Dodge Challenger was aanvankelijk een muscle car met een enorme motor. Daarna kwamen ze naar buiten met een echt kreupele kleine met een zwakke krachtbron met 4 knallers onder de motorkap. Toen, in 2008, maakten ze eindelijk weer een snelle Challenger.

Welke versie u ook van de Dodge Challenger heeft, u moet bekend zijn met het boutpatroon.

Als u een Dodge Challenger van de eerste generatie heeft die is geproduceerd tussen 1970 en 1974, dan heeft deze een boutpatroon van 511 cm (5114,3 mm) en hebben de wielmoeren een schroefdraadmaat van
Dodge Challengers van de tweede generatie geproduceerd tussen 1978 en 1983, dan gebruikt het een boutpatroon van 411 cm (4114,3 mm) en wielmoeren met een schroefdraadmaat van M12 x 1,5. De middenboring van de Dodge Challenger is 67,1 mm.

De derde generatie Dodge Challenger gemaakt tussen 2008 en gebruikt nu een boutpatroon van 5 x 12 cm (5115 mm) en de wielmoeren hebben een schroefdraadmaat van M14 x 1,5. De middenboring van deze Dodge Challenger is 71,6 mm. Er zijn 5 wielmoeren nodig om vast te draaien tot 39,6 m.lbs.

Hoewel de informatie die we zojuist hebben verstrekt erg nuttig is, dekt deze niet alles wat u nodig heeft. Er is veel meer informatie over het boutpatroon van de Dodge Challenger.

Daarom hebben we de tijd genomen om het boutpatroon uitgebreider te schetsen voor elke onderstaande generatie. We zullen ook links geven naar de exacte wielmoeren van de Dodge Challenger. Daarna gaan we dieper in op de velg- en bandenmaten voor elke motor- en trimconfiguratie.

Zoals bij elk voertuig, kan er een moment komen dat u het boutpatroon van de Dodge Challenger moet kennen. Dus gingen we door en verzamelden alle informatie in een gebruiksvriendelijke tabel voor u.

Montagehandleiding Voor Dodge Challenger-wiel

U moet kunnen werken met het Dodge Challenger-boutpatroon als u serieuze wielreparaties aan uw auto wilt uitvoeren. U moet rekening houden met andere factoren, zoals de diameter van de centrale boring, het aanhaalmoment en de schroefdraadmaat. Deze dingen kunnen per model verschillen.

Er zijn veel uitrustingsniveaus voor dit voertuig, dus het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de onderdelen die u koopt correct zijn.

Hieronder vindt u een tabel met alle maten velgen en banden die beschikbaar zijn voor dit voertuig.

1970 1974

De eerste generatie Dodge Challenger heeft 1 motorconfiguratie, namelijk een 7.0L V8. De Challenger was uitgerust met banden 215/70ZR14, banden 215/65ZR15 en banden 225/60ZR15. Het had ook een velgmaatkeuze uit 6Jx14 ET40 of 6.5Jx15ET38 of 7Jx15ET35 velgen.

1978 1983

De krachtigere Dodge Challenger van de tweede generatie wordt geleverd met een 2.6L 105HP 4-cilindermotor. De barebones-versie van deze Challenger gebruikt 195/70R14 of 195/65R15.

2008 2022

De derde generatie van de Dodge Challenger vertegenwoordigt de auto’s die terugkeren naar de status van muscle car. De 6.1L 425 pk V8-motor drijft deze Challenger aan. Het maakt gebruik van 245/45ZR20-banden en een 9Jx20 ET25.5-velg.

De vierde generatie Dodge Challenger heeft 4 motorconfiguraties. Voor deze generatie is er niet veel variatie in de motor- en bandencombinaties. We kunnen niet alles in deze korte tijd behandelen, dus laten we de tafel maar het woord doen.

De Dodge Challenger voor het jaar 2015 heeft 3 motorconfiguraties, variërend van een 305 pk V6 tot een 485 pk V8! Voor deze tijd hebben de lagere versies twee opties voor banden. De midden- en hoge niveaus maken gebruik van ultra high-performance banden.

Hieronder staan de opties voor de derde generatie Dodge Challenger van 2020 tot nu :

Wat Betekent De Bandenmaat?

Veel mensen vragen zich af: wat betekenen de cijfers op de bandenmaat? Nou, we zijn blij dat je het vraagt. De breedte van de band wordt vermeld als het eerste cijfer. Een P215/65 R15 band heeft een breedte van 215 millimeter. De verhouding tussen breedte en zijwand is het tweede getal. Dat betekent dus dat een P215/65 R15 band een zijwandhoogte heeft van 140 mm (215 * 0,65).

De letter aan het einde heeft betrekking op een prestatiebrief voor banden. R staat voor min of meer standaard. Y en Z zijn banden met extreem hoge prestaties.

Het laatste cijfer is de binnendiameter van de banden in inches. Dit is het meest voorkomende kenmerk van een band. Een P215/65 R15 band heeft een binnendiameter van 38 cm

Nu u zich hiervan bewust bent, realiseert u zich misschien dat een bepaalde band op meer dan één velg kan worden gebruikt. Over het algemeen kan een velg een band aan met een iets andere breedte dan de originele band had. Zijwandverhouding is een belangrijker overweging. Dit cijfer kan enorm variëren en werkt nog steeds met een bepaalde velg.

De Bouten Goed Aandraaien

In het meest recente model van de Dodge Challenger worden vijf wielmoeren gebruikt. Bij de montage van het wiel aan de vrachtwagen moeten deze moeren nauwkeurig kruiselings worden vastgezet. Dit is te vinden in de gebruikershandleiding van uw voertuig, maar we hebben het hier voor u geplaatst.

Het correct aandraaien van uw wielmoeren is het belangrijkste dat u kunt doen. Het wiel kan losraken van uw voertuig als het niet voldoende wordt vastgedraaid. Als u het wiel te strak aandraait, kan het de volgende keer moeilijk zijn om eraf te komen en kunnen onderdelen beschadigd raken.

Om de wielmoeren goed vast te draaien, is er een proces. Het eerste dat u moet doen, is eerst de moeren vastdraaien met een handsleutel. Draai de moeren niet helemaal vast. Het zal moeilijk zijn om elke nok tot het juiste niveau aan te draaien als u ze nu vastdraait. Draai dus elk van uw lugs ongeveer halverwege vast.

Vervolgens moet u ze vastdraaien met een goede momentsleutel. Een momentsleutel is essentieel. Het is de enige manier om je wielmoeren op de juiste ft-lbs te krijgen. Dodge Challenger vereist 30,3 m-lbs aanhaalkracht.

Controleer uw Lugnuts!

Zorg ervoor dat u na ongeveer 30 mijl rijden controleert of uw wielmoeren goed zijn vastgedraaid. Als er een los zit, draai ze dan weer vast. Als een van deze na een tweede test losraakt, heeft u waarschijnlijk een kromgetrokken velg en moet u deze vervangen.

Wanneer Dodge Challenger-banden Verwisselen?

Banden moeten elke 75.000 mijl of ongeveer 5 jaar worden vervangen. Daarna zijn ze niet meer veilig om door te rijden. Er zijn momenten waarop het veel eerder gebeurt dan andere, maar uiteindelijk moet u de banden vervangen.

Het roteren van uw banden is iets dat u moet doen lang voordat uw banden verslijten. Als u uw banden roteert, gaan ze zelfs veel langer mee voordat u ze moet vervangen. Voor de Dodge Challenger wordt aanbevolen om uw banden om de 7.500 mijl te wisselen. Het roteren van uw banden is eenvoudig.

U hoeft alleen de voorbanden van achter naar voren te verplaatsen en de achterbanden van voor naar voren. Terwijl je dit doet, verwissel je de linker- en rechterkant.

Het roteren van uw banden is een reden waarom het belangrijk is om bekend te zijn met het nokkenpatroon van uw Dodge Challenger. U kunt ook de binnenkant van elk wiel inspecteren wanneer u ze draait.

Dit geeft je de tijd om naar je remmen en andere dingen te kijken die meestal worden verdoezeld door de aanwezigheid van de wielen.

Conclusie

Een eerste generatie Dodge Challenger vervaardigd tussen 1970 en 1974 heeft een boutpatroonlengte van 511 cm (5114,3 mm) en wielmoeren met een schroefdraadmaat.

Dodge Challenger van de tweede generatie geproduceerd tussen 1978 en 1983 gebruikt een boutpatroon van 411 cm (4114,3 mm) en wielmoeren met een schroefdraadmaat van M12 x 1,5. Deze Dodge Challengers gebruikt 4 wielmoeren die moeten worden aangedraaid tot 30,5 m lbs en heeft een centrale boring van 67,1 mm.