General Motors Company maakt twee soorten transmissies voor auto’s: de 4l60e of de 4l80e. De 4l80e wordt meestal gebruikt in grote blokken en dieselauto’s. De 4l60e is daarentegen een standaardtransmissie die meestal wordt aangetroffen in auto’s met achterwielen die na 1993 zijn geproduceerd. Deze twee transmissies hebben veel verschillen, hoewel ze hetzelfde kunnen lijken.

Je vraagt je misschien af of het mogelijk is om ze te ruilen. In deze gids worden de verschillen tussen 4l60e- en 4l80e-transmissies en overeenkomsten besproken. De details en verschillen die in dit artikel worden besproken, zijn de belangrijkste, en u kunt verder graven voor meer informatie.

Voordat je de 4l60e vervangt door de 4l80e en vice versa, is het belangrijk om een basisidee te hebben. Het is belangrijk om te begrijpen hoe elke transmissie werkt en hoe ze zijn gebouwd. Alleen dan kun je hun overeenkomsten en verschillen opmerken.

Deze gids geeft gedetailleerde informatie over de transmissies en de manieren waarop u ze kunt verwisselen.

Dus laten we beginnen.

De Transmissiedetails Van De 4L60E

De 4l60e-eenheid werd ontdekt in 1992. Deze eenheid was een verbeterde versie van de 700R4-eenheid. Zowel de 700R4 als de 4l60e waren in veel opzichten vergelijkbaar. Het enige verschil was dat de 4l60e een elektronische transmissie had en de 700R4 een hydraulische transmissie.

De 4l60e werd alleen gebruikt door kleine auto’s, zoals SUV’s. Het werd ook gebruikt in veel voertuigen met achterwielaandrijving. De 4l60e had veel voordelen, waaronder de betaalbaarheid. Het was betaalbaar. Ook had het een hoog brandstofverbruik. Het was een olie-efficiënte motor die niet veel brandstof nodig had om te draaien. Daarom werd het in veel kleine auto’s gebruikt.

Het grote nadeel van de 4l60e was dat hij de achteruitversnelling niet kon gebruiken vanwege ophoping van vuil. Het was ook niet in staat om te presteren bij hoge snelheden en kracht, dus de 4l80e werd gemaakt.

De Prestatiegegevens Van De 4L60E

De 4l60e-eenheid is ontworpen om koppels tot 163 kg/ft aan te kunnen. De naam van deze transmissie-eenheid zegt veel over de inhoud:

  • 4-verwijst naar het aantal versnellingen dat de unit heeft
  • L-verwijst naar de lengtegraad waarop de eenheid is georiënteerd
  • 60 betekent dat de unit een GVW van 2.722 kg aankan
  • E- De unit is elektronisch gestuurd

4L60E Constructie

De voorganger van 4l60e is gemaakt uit één stuk, terwijl de 4l60e is gemaakt door drie delen aan elkaar te koppelen. Dit zijn de hoofdkoffer, het staartcompartiment en het belcompartiment. De drie stukken zijn gemaakt van gegoten aluminiumlegering.

De lengte van de unit is 56 cm en als hij droog is, weegt hij 66 kg. De transmissie is 73kg met vloeistof.

De hoeveelheid vloeistof is afhankelijk van de koppelomvormer die in de transmissie wordt gebruikt. U hebt bijvoorbeeld 8,4 vloeibare kwarts nodig als het voertuig een koppelomvormer van 9,64 heeft en 11. Als de omzetter 11,81 is, 4 vloeibare kwarts.

De 4l60e wordt elektronisch bestuurd en werkt in vier verschillende snelheden. Het kan door bijna elke auto of lichte vrachtwagen worden gebruikt. En vanwege zijn betaalbaarheid en beschikbaarheid is het de transmissie die de meeste auto’s op de weg gebruiken.

De voorganger van de 4l60e is nog niet achterhaald, aangezien veel voertuigen er nog steeds gebruik van maken. Het was erg populair, hoewel moderne auto’s elektronische transmissie gebruiken.

Details Van De 4L80E-transmissie

De TH400-transmissie is de voorganger van de 4l80e, die voor het eerst werd gemaakt in 1991. Het belangrijkste verschil tussen de 4l80e en zijn voorganger is dat de eerste een ophaalkoppeleenheid, elektronische bedieningselementen en overdrive-mogelijkheden omvat.

Vergeleken met de 4l60e is het belangrijkste verschil dat de 4l80e hogere snelheden en zwaardere ladingen aankan . Het is ook sterker dan de 4l60e. In de loop van de tijd is de 4l80e vooral beroemd geworden omdat hij meer koppel aankan, langer meegaat en dankzij de overdrive-functie minder brandstof verbruikt. De 4l80e kan worden gebruikt met krachtige motoren.

De voordelen van de 4l80e betekenen niet noodzakelijk dat hij perfect is. Er is gemeld dat deze transmissie problemen heeft met hard schakelen en losse achteruitversnelling.

Prestaties Van De 4L80E

U kunt zich afvragen waarom deze transmissie-eenheid de 4l80e wordt genoemd. Welnu, hieronder is de definitie:

  • 4- Het verwijst naar de vier versnellingen van de eenheid:
  • L- De longitudinale oriëntatie van de unit
  • 80- Dit geeft aan dat de unit een GVWR van 3.629 kg aankan
  • E betekent dat de unit elektronisch kan worden aangestuurd.

4L80E Constructie

Bijna alle transmissies zijn gemaakt van hetzelfde materiaal. De buitenschaal is gemaakt van gegoten aluminium. Qua constructie verschilt de 4l80e van de 4l60e doordat het belcompartiment in de 4l60e geïntegreerd en onverplaatsbaar is.

Qua gewicht is de 4l80e zwaarder. Als de 4l80e droog is, weegt hij 112 kg. Om goed te kunnen functioneren heeft de 4l80e een transmissievloeistof van 6,8 liter nodig. De 4l80e-eenheid is ook voorzien van oprolpoorten.

Verschillen Tussen De Prestatietransmissie 4L60E En 4L80E

Hoewel ze er op de foto’s hetzelfde uitzien, zijn deze uitzendingen behoorlijk verschillend. In dit artikel worden de belangrijkste verschillen tussen de 4l60e- en 4l80e-units (4l60e of 4l80e) besproken. Dit zijn de grote verschillen, zoals ik al aangaf. Als je verder studeert, zul je andere kleine verschillen ontdekken.

Grootte En Gewicht

De 4l60e en 4l80e verschillen in grootte en gewicht, wat waarschijnlijk het belangrijkste verschil tussen hen is. De 4l60e heeft een kleiner formaat en is lichter dan de 4l80e. De 4l80e weegt 107 kg en is 67 cm lang, terwijl de 4l60e 68 kg weegt en 60 cm lang is. Als je naar de cijfers kijkt, kun je zien dat er een enorm verschil is in gewicht en grootte tussen de twee eenheden.

Pan En Zijn Pakking

Transmissiepannen zijn een belangrijk verschil tussen de twee transmissie-eenheden. U kunt de kenmerken van de transmissiepan identificeren, inclusief de vorm en het aantal bouten, om te bepalen of u een 4l80e- of 4l60e-eenheid hebt.

Transmissiepan voor 4l60e is rechthoekig en heeft 16 bouts pakking, terwijl 4l80e’s ovaal is met 17 bouten.

De Overbrengingsverhouding:

Wilt u overstappen van een 4l60e naar een 4-l80e transmissie? Of vice versa. Voordat je dat doet, moet je de verhouding van de versnellingen in beide transmissies begrijpen. De eerste overbrengingsverhouding in de 4l60e is bijvoorbeeld 3.059:1 en die van de 4l80e is 2.48:1.

Het is belangrijk om dit op te merken als u overweegt de transmissies te verwisselen. Dit is echter geen groot probleem, zelfs niet als u de transmissie van uw auto gaat veranderen, omdat u altijd een extra achterasdifferentieel kunt gebruiken om de nieuwe overbrengingsverhoudingen te compenseren.

Maximaal Koppel

De prestaties zijn afhankelijk van de grootte van de transmissie-eenheid. De transmissies bestaan uit veel interne onderdelen, waardoor ze efficiënter kunnen worden qua koppel. Het maximale koppel dat door een 4l60e kan worden verwerkt, is ongeveer 350 nm. De 4l80e kan echter meer dan 350 nm koppel aan.

Als je op internet zoekt naar antwoorden over hoeveel koppel de 4l80e en de 4l60e aankunnen, zul je verrast zijn om verschillende cijfers te krijgen. Maar een nieuwe transmissie gaat 25 jaar langer mee dan een oudere. Daarom is het altijd belangrijk om de staat van de unit te bepalen voordat u de maximale hoeveelheid koppel berekent die deze aankan.

Prijzen

De populariteit van de 4l80e transmissie is lager dan die van de 4l60s. Dit is de reden waarom de prijzen van nieuwe en gebruikte 4l80e of 4l60e transmissies variëren. Dit is ook het geval als het om onderdelen gaat, want onderdelen van een 4l60e zijn makkelijker te krijgen dan die van de 4l80e. Het is gemakkelijk om een 4l60e te krijgen.

Oorsprong

Het modelnummer van de 4l80e en dat van de 4l60e is vergelijkbaar. Deze uitzendingen zijn echter van verschillende oorsprong. Hun vervaardiging is ook niet hetzelfde. De 4l80e werd vervangen door de Turbo 400 elektronische overdrive. Dragracers en hot rod-liefhebbers gebruikten de voormalige transmissie-eenheid.

Integendeel, de 700-R4-transmissie volgde de 4l60e op. Het was een transmissie van General Motors Company die ook in Chevrolet-auto’s werd gebruikt.

Er Zijn Veel Verschillen In Kabelboom, Sensoren En Controllers

Als u dieper ingaat op de interne componenten van deze transmissies, zult u de volgende verschillen realiseren:

De kabelboom 4l60e kan niet worden gebruikt met de 4l80e. Ook zit er verschil in de sensoren van de 4l80e en die van de 4l60e. De 4l60e heeft geen sensoren met twee snelheden zoals de 4l80e. Als je wilt ruilen, koop dan een besturingseenheid en het harnas.

Overeenkomsten Tussen 4l60e- En 4l80e Transmissie

Van een afstand lijken de twee eenheden erg op elkaar. Maar zelfs in de manier waarop ze worden bestuurd, hebben de eenheden een overeenkomst. Ze kunnen allemaal elektronisch worden bestuurd. Het boutontwerp van beide tussenbakken is hetzelfde. Daarom is het veranderen van de een voor de ander geen groot probleem.

De 4l80e En 4l60e Verwisselen

Uit de bovenstaande bespreking van de verschillen tussen de 4l80e en de 4l60e, kun je opmerken dat het verwisselen van de ene voor de andere geen wandeling in het park is. Je kunt niet zomaar een stekker uit het stopcontact halen en de andere installeren en gaan rijden. De overeenkomsten tussen deze units zijn ook talrijk, en ze maken ruilen mogelijk. Deze transmissies zijn heel verschillend, dus het zal een tijdbesparing zijn om ze te verwisselen.

Modellen van deze transmissies veranderen en als gevolg daarvan is het wisselen mogelijk niet hetzelfde. Dit zijn enkele algemene tips om u te helpen de klus te klaren.

De Peilstok

Transmissietunnel

Je kunt zien dat de 4l60e kleiner is dan de 4l80e. Dus als u overweegt de 4l60e te ruilen voor de 4l80e, moet u aanpassingen maken.

U moet de transmissie van uw vrachtwagen aanpassen als dat nodig is. Als uw vrachtwagen met beide transmissies is geleverd, zijn er geen opties.

Maar voor het geval dat niet het geval is, hebt u een hamer en een lasser nodig bij het installeren van de 4l80e-eenheid.

Aandrijfas:

De 4l60e heeft een kortere aandrijfas dan de 4l80e. Dit is iets waar je ook rekening mee moet houden. Het zou niet moeilijk moeten zijn om een aandrijfas aan te schaffen. Je kunt er een uit een fabriek halen of een plaatselijke werkplaats bezoeken en er een voor je laten maken.

De andere optie zou zijn om een reeds gemaakte aandrijfas te kopen bij online winkels of lokale autowinkels. Zorg ervoor dat u precies de aandrijfas bestelt die u nodig heeft.

Overeenkomsten In Kabelboom

De sensoren en bedrading van de 4l80e zijn anders dan die van de 4l60e. Werken rond de OEM-bedrading is een moeilijke taak voor een beginner. Dit proces kost veel tijd en moeite. Ruilkitharnassen kunnen het proces veel gemakkelijker maken. Het pakket is duur. Het is echter de moeite en de tijd waard.

Cross-lid

De schaal van de 4l80e is iets langer dan die van de 4l60e, dus je zult dit moeten aanpassen. Als je een lasser hebt, kun je er een maken of er een kopen in de autoshop.

Zorg ervoor dat u de transmissie horizontaal plaatst. Het transmissiemodel dat u gaat gebruiken, kan echter variëren, afhankelijk van het automodel.

De Motorregeleenheid

Om uw motorregeleenheid te laten werken met de nieuwe 4l80e, moet u deze flashen en opnieuw programmeren. Voor deze stap kunt u online of bij een plaatselijke dealer een gecertificeerde technicus vinden. U kunt voor deze taak ook kant-en-klare bedieningselementen gebruiken. Dit zal echter duur zijn.

Als u de motor moet wijzigen, kan de transmissie worden geprogrammeerd door een tuner terwijl het aanzetten van de motor op de dyno wordt gedaan.

Koppelomvormer

Er zijn twee opties om het probleem met de koppelomvormer op te lossen. U kunt de specifieke adapterkit kopen, die een afstandsstuk en ingaande as bevat die met de converter kunnen werken. U kunt ook een 4l80e-koppelomvormer kopen.

Samenvatting Van 4l60e & 4l80e Overeenkomsten En Verschillen

Om de gids over het verschil tussen de 4l80e en de 4l60e samen te vatten, kunnen we stellen dat het belangrijkste verschil is dat de eerste sterker en groter is dan de laatste.

Het uiterlijk van de transmissies lijkt erg op elkaar, behalve de vorm van de pannen. De ene is ovaal en de andere rechthoekig.

Om over te stappen van het gebruik van een 4l60e naar een 4l80e, moet u onderdelen kopen die met de 4l80e kunnen werken. Deze onderdelen zijn niet zo gemakkelijk verkrijgbaar als de 4l60e.

Dat betekent echter niet dat ze niet beschikbaar zijn. Je kunt ze krijgen. Met betrekking tot het overschakelen van de ene transmissie naar de andere, worden alle details die u nodig hebt in dit artikel besproken. Als u klaar bent om van de ene transmissie naar de andere te gaan, vindt u alle informatie die u nodig hebt.

Denk eraan om altijd een gebruikershandleiding en een reparatiehandleiding te raadplegen wanneer u besluit zelf reparaties uit te voeren, zodat u niet in de problemen komt. Waar u ook woont, er is ook professionele hulp beschikbaar. Als je het gevoel hebt dat het ruilen moet worden gedaan, maar het niet zelf kunt doen, kun je hulp van een van hen zoeken. Het is altijd belangrijk om goed voor uw auto te zorgen.

Zorg er ook voor dat u uw auto vaak voor onderhoud neemt, zodat zelfs de transmissies grondig kunnen worden gecontroleerd. Het zorgt ervoor dat ze lang meegaan.

De meeste informatie over zowel de 4l60e als de 4l80e is behandeld. Dit omvat hun constructie, prestaties, oorsprong, hoe ze functioneren en hun overeenkomsten en verschillen.